U příležitosti Dne bez aut se od 9 do 21 hodin uzavřel pro automobilovou dopravu prostor před hlavním vlakovým nádražím v Brně. Cílem akce s názvem Hlavas bez aut, na níž spolupracoval i brněnský magistrát, bylo podle organizátorů především poukázat na nedostatky vytíženého prostoru.
Ve čtvrtek zde přímo na silnici v obou směrech vznikli odpočinkové zóny s občerstvením. Kromě toho se Brňané seznámili s novinkami, které mají zabránit dalšímu výraznému nárůstu individuální automobilové dopravy.
„S původním návrhem na odklonění automobilové dopravy přišel Jan Žák, člověk z čistě akademické sféry, který pak spolu s iniciativou Živé město zaslal svůj nápad do projektu Městské zásahy. Opravdu se nejedná o žádnou politickou agendu,“ reagoval na kritiku Jakub Kořínek z projektu Městské zásahy Brno, kterým Hlavas bez aut startuje.
Myšlenka samotných městských zásahů vznikla v roce 2007 v Bratislavě, kdy dva architekti přišli s nápadem oslovit několik svých kolegů, aby si vybrali a navrhli – bez nároku na honorář – řešení architektonicky problematických veřejných míst. Brno se projektem inspirovalo už v roce 2011, kdy však zůstalo pouze u podaných návrhů.
Letos ovšem organizátoři ve spolupráci s městem usilují také o uskutečnění několika z nápadů. Zájemci mohli do 21. června přijít s návrhy na jakékoliv změny míst v Brně, která se jim nelíbí.
Vybrané z nich Brňané zažijí od čtvrtka až do konce října na vlastní kůži. Jedná se o experimenty, happeningy nebo třeba výtvarné objekty, které by měly poukázat na možný problém či naznačit jeho řešení. Hlavas bez aut bude vůbec prvním „brněnským zásahem“.
Zdroj: brno.idnes.cz
Leave a reply